fredag 5 oktober 2012

Rosengelé

    På måndagskväll ska jag medverka vid en kväll omkring rosor. Det ska vara en workshop med tillverkning av rosor i olika material som plåt, textil m.m. Vid senaste mötet med hemslöjdsstyrelsen kom jag på idén om att vi kanske skulle servera rosengelé på kex el.dyl. Det slutade med att jag skulle "få se om jag kan få till nått, men jag lovar inget"
Idag testade jag ett recept.

2 dl  rosenblad (kronblad) pressa ihop i dl-måttet.
2 dl  kokande vatten

kokas i 5 min och sila

2 dl syltsocker med pektin,  rör i och koka i 5 min och häll upp på burk (steriliserad dvs. kokas i vatten).
Ställ i kylen när den svalnat.

Nu är det bara att vänta och se om den stelnat.















Det var lätt att plocka, på Queen Elisabeth rosen som jag tagit in.




















Det blev en liten burk, nu är det bara att vänta..... Den doftar ros!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar