måndag 24 september 2012

Representerad


     I den fasta utställningen Folkkonst på Nordiska museét på Djurgården, finns jag representerad. Under kudden i hörnet finns en väggvepa i slarvtjäll som jag gjorde i projektet Textil Omtanke. Mönstret är omvandlat från ett överkast från Ångermanland som finns på Textilarkivet i Sollefteå. Varpen är i lin och inslaget i linnedukar. Det är spetsar, vita linne-och bomullstyger som finns i inplocket. Det är väldigt roligt att få vara med i detta sammanhang.

2 kommentarer:

  1. Roligt att du tagit upp mönster från Textilarkivet i Sollefteå. Det är min hemstad och jag har också varit där och inventerat sen det blev ett textilarkiv. Tyvärr så blir jag väldigt påmind om svunna tider på gamla kaserngården, framförallt positivt förstås. Jag får gratulera att du har fått med ett verk till en sån välbesökt utställning som det har varit på Nordiska Museét. Hoppas jag får se mer av dina alster i bloggen. Måså gott och lycka till med vävarna. //MalinSj

    SvaraRadera
  2. Ja, jag är glad och stolt att få vara med på utställningen. Jag kommer att fortsätta att lägga ut mina vävnader på bloggen.

    SvaraRadera